Coronavirus

Momenteel gaat vliegen vanaf onze luchthaven iets anders dan je misschien gewend bent:

Lees hier alle belangrijke informatie over het Coronavirus en Maastricht Aachen Airport. Klik hier.

Coronavirus

Will you be traveling by plane soon? Then prepare yourself properly. Things are different than you might be used to. Read all important information about the Coronavirus and Maastricht Aachen Airport here. Click here

Coronavirus

Reisen Sie demnächst mit dem Flugzeug? Dann bereiten Sie sich gut vor. Es wird anders sein, als Sie es vielleicht gewohnt sind. Lesen Sie hier alle wichtigen Informationen zum Coronavirus und Maastricht Aachen Airport.

Le Coronavirus

Voler actuellement de notre aéroport est être différentes de ce à quoi vous êtes habitué:

Lisez toutes les informations importantes sur le coronavirus et Maastricht Aachen Airport ici. Cliquer ici.

Bart van der Meer

By 6 augustus 2020 75 jaar MAA

Bart van der Meer, ‘Onscene Commander’ bij de luchthavenbrandweer heeft vertrouwen in de toekomst van MAA. ‘Zeker de laatste tijd zie je echt vooruitgang, zelfs in corona-tijd.’

Het mooie aan MAA vindt hij dat het een relatief klein bedrijf is met een vriendelijk karakter. ‘Je komt overal en kent alle collega’s. Je kunt hier ook alles tegen iedereen zeggen.’ Door dat kleinschalige karakter heeft Bart ook bijzondere ontmoetingen gehad. ‘Ik heb een keer gesproken met Sir Frank Williams, toen eigenaar van het legendarische Formule I-merk. Boeiende man.’

Stel het gaat onverhoopt mis op het vliegveld, dan staat Bart van der Meer met zijn team van de brandweer paraat. Hij werkt al bijna twintig jaar voor Maastricht Aachen Airport. Het is niet zo gek dat Bart daar werkt, zijn vader werkte ook bij de brandweer op het vliegveld en nam
afscheid toen Bart begon. ‘Ik heb het met de paplepel ingegoten gekregen.’

Bij calamiteiten stuurt Bart zijn ploeg aan. ‘Gelukkig komt dat niet vaak voor. Maar ondanks dat, is het nooit saai. Elke dag is er een oefening van twee uur. Dat loopt uiteen van voertuig- en terreinkennis tot communicatie.’ In de tijd dat Bart begon bij MAA was brandweerman een
soort bijbaan. Nu is dat wel anders. ‘Er zijn per dienst minimaal zeven brandweerlieden aanwezig die, als het vliegverkeer het toelaat, diverse andere afdelingen ondersteunen.’

Bart kijkt trots naar de glimmende brandweervoertuigen die netjes naast elkaar staan opgesteld. Robuuster dan een gewone brandweer-
auto, omdat ze over het ruwe terrein moeten rijden. Zelf gebruikt Bart het vliegveld ook als hij op vakantie gaat. ‘Voor Spanje en Griekenland. Hier ben je zo van de incheckbalie, langs de douane bij de gate. Op een ander vliegveld moet je vaak nog een stuk lopen om alleen al bij je gate te komen.’