Coronavirus

Momenteel gaat vliegen vanaf onze luchthaven iets anders dan je misschien gewend bent:

Lees hier alle belangrijke informatie over het Coronavirus en Maastricht Aachen Airport. Klik hier.

Coronavirus

Will you be traveling by plane soon? Then prepare yourself properly. Things are different than you might be used to. Read all important information about the Coronavirus and Maastricht Aachen Airport here. Click here

Coronavirus

Reisen Sie demnächst mit dem Flugzeug? Dann bereiten Sie sich gut vor. Es wird anders sein, als Sie es vielleicht gewohnt sind. Lesen Sie hier alle wichtigen Informationen zum Coronavirus und Maastricht Aachen Airport.

Le Coronavirus

Voler actuellement de notre aéroport est être différentes de ce à quoi vous êtes habitué:

Lisez toutes les informations importantes sur le coronavirus et Maastricht Aachen Airport ici. Cliquer ici.

Sjors Webers

By 6 augustus 2020 november 2nd, 2020 75 jaar MAA

Als manager security is Sjors Webers verantwoordelijk voor de beveiliging. Voor Sjors is transport het boeiendste dat er bestaat. ‘De hele wereld heeft logistiek nodig. Het is heel belangrijk werk.’ Dat merkte hij ook tijdens de coronacrisis. ‘Luchthavens en hun medewerkers behoren tot de vitale sectoren. Wij transporteren onder andere levensmiddelen en bijvoorbeeld medicijnen voor de zorg en gezondheid van mensen.’ Lees verder.

Sjors is optimistisch over de toekomst van MAA. ‘We hebben hier al veel meegemaakt. Tot en met mededelingen van de directie dat het vanwege de economische situatie zuiniger moest, inclusief het inleveren van een stukje loon. Ondanks alle tegenslagen zijn we er als één groep voor blijven gaan en daar ben ik best trots op. We doen er werkelijk alles aan om bijvoorbeeld het laatste toestel nog op tijd geladen te krijgen, zodat die voor sluitingstijd om 23 uur kan vertrekken. Goed voor de luchthaven, goed voor de omgeving.’

In 2005 begon Sjors bij Cargo Office als cargo controller en hij ziet zichzelf niet snel ergens anders werken. ‘De dynamiek is leuk. Het bedrijf is continu in beweging. Cargo Office bijvoorbeeld is onder andere verantwoordelijk voor een luchtwaardige verpakking van goederen. Hoe die verpakking uitziet, kan enorm verschillen per product. De ene dag ben je bezig met het transport van paarden en de volgende dag met zogenaamde ‘dangerous goods’.’

Het mooiste aan het werk van Sjors zijn die unieke goederen. ‘Sommige waardevolle spullen zijn zo goed ingepakt dat je er niets van ziet. Maar wij hebben ook een keer een albino wallaby gehad. Die mocht niet verder omdat hij in een te klein hok vervoerd werd.’

In de tijd dat Sjors op MAA werkt, heeft hij al aardig wat indrukwekkende vliegtuigen gezien. ‘Uiteraard de ‘Air Force One’, het vliegtuig waarmee de Amerikaanse president George Bush aankwam. Ik stond een paar meter bij dat toestel vandaan. Maar ook sommige privéjets maken indruk. Daar zit echt alles op en aan. Als je werkt tijdens de TEFAF, dan kijk je je ogen uit. Nee, ik verveel me hier niet.’

Q&A met Sjors

Wat heeft het meeste indruk op je gemaakt?

Naast het bezoek van president Bush zijn dat toch wel de pieken en dalen. Het lijkt wel dat elke keer als het goed gaat, er onherroepelijk weer een stap terug volgt. Denk aan Oostwestbaan, de baanlengte, komst en vertrek van airlines en nu COVID19.  

Wat vertel je wel eens thuis of op verjaardagen?

Op mijn eerste werkdag werd ik rondgeleid door een collega, cargo-office had toen nog de beschikking over een oude brandweer bus met megafoon. De collega had een melodietje van een ijscowagen die hij vervolgens over de megafoon liet horen en zo zijn we een stuk rondgereden.  Maar ook de speciale transporten, zoals levende dieren, (gepantserde)voertuigen, exclusieve auto’s en extreem grote goederen waarvoor een hijskraan nodig is.  

Daarnaast vertel ik ook zeker over de teamprestaties die geleverd worden in soms bijzondere omstandigheden, daarbij gaat het dan vaak over grootte/hoeveelheid en tijdsdruk waaronder die prestaties geleverd worden. Zoals bij een langdurige stroomuitval. Met de kaarsen aan gingen we door, zodat ook de loods door kon met laden en lossen.  Eigenlijk blijf ik mij verbazen dat ondanks tegenslagen van allerlei oorzaken nooit het proces is gestopt en echt altijd door team inzet is recht gehouden.  

Welke bijzondere vracht herinner jij je?

De nieuwe playstations die werden ingevlogen. Die kwamen met Russische vliegtuigen zoals de gigantische Antonov’s en Ilyushin’s. Toestellen zo groot als een loods. De eerste keer dat ik zag dat er 3 heftrucks naast elkaar in een vliegtuig werkten om de vracht te lossen. 

Welke bijzondere personen herinner jij je?

Mijn directe collega’s met hun eigen persoonlijkheden. Die waar je meer mee deelt dan enkel werk gerelateerd en vaak ook steun bied als er moeilijke (privé) situaties zijn.   

Wat is voor jou een echt hoogtepunt van jouw tijd bij MAA?

Het is niet te definiëren als één hoogtepunt, maar meer dat MAA mij uiteindelijk door de jaren heen een geweldige mogelijkheid tot persoonlijk groei in mijn carrière faciliteert waarbij ik ervaar dat je heel veel vrijheid krijgt zolang je laat zien dat je inzet toont.   

En een dieptepunt?

Het moment dat wij bij elkaar werden geroepen in de aankomsthal en te horen kregen dat alle medewerkers financieel moesten inleveren, omdat het zo slecht ging. Hiermee konden we de provincie laten zien dat alle medewerkers bereid waren iets te geven voor het behoud van MAA. Niet zozeer het financieel inleveren, maar vooral de sfeer die er rond die tijd heerste “of we morgen nog wel een baan zouden hebben”, dat heeft er bij mij wel ingehakt. 

Welk verhaal heb je van horen zeggen en heeft indruk gemaakt op je?

In een ver verleden schijnt een Russische maatschappij geland te zijn na sluitingstijd. Zonder baanverlichting of verkeersleiding. Dat kun je je nu echt niet meer voorstellen.  

Wanneer ben je trots op MAA?

Op al die momenten waarin zichtbaar is dat we uiteindelijk toch één groep zijn die ervoor gaat om al het werk op tijd af te krijgen