Coronavirus

Momenteel gaat vliegen vanaf onze luchthaven iets anders dan je misschien gewend bent:

Lees hier alle belangrijke informatie over het Coronavirus en Maastricht Aachen Airport. Klik hier.

Coronavirus

Will you be traveling by plane soon? Then prepare yourself properly. Things are different than you might be used to. Read all important information about the Coronavirus and Maastricht Aachen Airport here. Click here

Coronavirus

Reisen Sie demnächst mit dem Flugzeug? Dann bereiten Sie sich gut vor. Es wird anders sein, als Sie es vielleicht gewohnt sind. Lesen Sie hier alle wichtigen Informationen zum Coronavirus und Maastricht Aachen Airport.

Le Coronavirus

Voler actuellement de notre aéroport est être différentes de ce à quoi vous êtes habitué:

Lisez toutes les informations importantes sur le coronavirus et Maastricht Aachen Airport ici. Cliquer ici.

Voor piloten én passagiers

By 6 augustus 2020 75 jaar MAA

LUDIE JEUKENS
was er voor piloten en passagiers

Een vast begrip op de luchthaven was vele jaren Travel Inn, de plek waar passagiers iets kunnen eten en drinken. Recent omgedoopt tot Grand Café Maastricht Airport. De naam Travel Inn blijft verbonden aan het cateringbedrijf dat werkt voor piloten en crew van vliegtuigen. Nu Ludie Jeukens het bedrijf recent verkocht heeft, kan hij meer tijd spenderen aan zijn grote hobby om uit eten te gaan, liefst op culinaire adressen. Toen hij ondernemer was, deed hij dat ook wel, maar moest hij toch op de meest onmogelijke tijden klaar staan, met name voor crews.

Dat begon al in 1986 en al die tijd heeft Jeukens dat volgehouden. Zijn klanten zaten niet alleen op MAA, maar ook op het vliegveld van Luik. ‘De catering voor de crews werd verzorgd vanuit onze vestiging in de Beatrixhaven. Maastricht Aachen Airport beschouwen wij als ‘onze’ luchthaven, maar het is voor ons bedrijf goed geweest om ook Luik erbij te doen, waardoor we minder kwetsbaar waren.’

Het motto van Jeukens is altijd geweest dat de klant voorop staat. ‘Die moet volledige service krijgen. We zijn altijd een familiebedrijf gebleven. Mijn vrouw werkte keihard mee, later ook mijn dochter. Vaak moesten we in het weekend werken, soms ‘s avonds laat. We hadden gelukkig flexibele medewerkers. En overal waar nodig hielp ik mee, van de afwas tot het rijden in de vrachtwagen.’
Ludie Jeukens heeft de ups en downs van de luchthaven allemaal meegemaakt. ‘Maar ik ben trouw gebleven, ook in mindere tijden.

Daardoor bouw je een band op. Continuïteit is belangrijk, en die was er niet altijd. Vakantievluchten
bijvoorbeeld zijn er alleen maar in het seizoen. Daarom vond ik destijds de lijndiensten van Air Exel wel interessant, dat ging het hele jaar door.’ Goede herinneringen bewaart Jeukens ook aan de VIP’s die hij mocht cateren, als die met hun eigen vliegtuigen op ‘Beek’ arriveerden. ‘Dat
waren de Europese regeringsleiders tijdens de Eurotop in Maastricht in 1991, de artiesten die naar Pinkpop kwamen zoals Paul McCartney en Bruce Springsteen, de Rolling Stones, de voetbalclub Liverpool, de Formule I-coureurs van Francorchamps en noem maar op. Ja, ik heb er heel wat gezien.’

Hij is blij dat hij altijd zijn personeel heeft kunnen betalen, ook in minder goede tijden. Toen de terminal in 2018 werd gerenoveerd, heeft hij zijn formule in de vertrekhal aangepast. ‘De luchthaven veranderde, dan ga je mee. Maar de luchtvaart is een boeiende wereld, je ontmoet veel mensen, dat heb ik altijd leuk gevonden.’

Ludie Jeukens heeft nu enkel nog een adviserende rol bij het bedrijf dat is overgenomen door de luchtvaartgroep van Philippe Bodson. ‘Dat is een serieuze ondernemer, dus ik kon het bedrijf met een gerust hart overdragen. Ook nu worden de bemanningen op de vliegvelden van Maastricht en Luik nog altijd vanuit de Beatrixhaven voorzien van goede maaltijden.’