Skip to main content

Maastricht Aachen Airport tijdelijk gesloten

Maastricht Aachen Airport is gesloten van 8 mei t/m 30 juni 2023. In deze periode voeren we renovatiewerkzaamheden uit aan onze start- en landingsbaan. Klik hier voor meer informatie.

Maastricht Aachen Airport temporarily closed

Maastricht Aachen Airport will be closed from May 8 to June 30, 2023. During this period, we will be renovating our runway. Click here for more information.

Maastricht Aachen Airport vörubergehend geschlossen

Maastricht Aachen Airport bleibt vom 8. Mai bis 30. Juni 2023 geschlossen. In diesem Zeitraum führen wir Renovierungsarbeiten an unserer Runway durch. Klicken Sie hier für weitere Informationen.

L’aéroport de Maastricht Aachen temporairement fermé

L'aéroport de Maastricht Aix-la-Chapelle sera fermé du 8 mai au 30 juin 2023. Pendant cette période, nous effectuerons des travaux de rénovation sur notre piste. Cliquez ici pour plus d'informations

Vandaag vinden meetvluchten plaats vanaf Maastricht Aachen Airport

In opdracht van LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) vinden vandaag meetvluchten plaats vanaf Maastricht Aachen Airport. Tijdens deze meetvluchten wordt het Instrument Landing System (ILS) van de luchthaven gecontroleerd. Ook worden de andere navigatiebakens in de omgeving gemeten.
Deze (half-) jaarlijkse metingen zijn noodzakelijk om te bevestigen dat het ILS nog correct en nauwkeurig functioneert. De vluchten worden uitgevoerd door kalibratievliegtuig PH-LAB, een Cessna 550, uitgerust met speciale meetapparatuur.

Wat is het ILS?
Het Instrument Landing System helpt piloten om veilig en precies te landen, vooral bij zeer slecht zicht zoals mist (zicht vanaf 150 meter). Het systeem geeft informatie over de juiste naderingshoek en de juiste lijn naar de landingsbaan. Ook bij goed weer gebruiken piloten vaak het ILS als hulpmiddel voor een stabiele nadering.
Vliegtuigen pikken het ILS-signaal meestal op vanaf zo’n 12 kilometer afstand en volgen vanaf daar een vaste daalhoek richting de landingsbaan.

Hoe verlopen de vluchten?
De meetvluchten starten naar verwachting rond 11:30 uur. Het vliegtuig voert meerdere naderingen uit vanaf verschillende hoogtes. Er wordt afwisselend gebruikgemaakt van baan 03 (noordelijke nadering) en baan 21 (zuidelijke nadering).

Waarom zijn deze vluchten belangrijk?
De meetvluchten zijn van groot belang om te garanderen dat het landingssysteem (ILS) correct werkt. Dit is essentieel voor een veilige en precieze landing, vooral bij slecht zicht door mist, regen of duisternis. Zowel passagiers- als vrachtvliegtuigen vertrouwen op deze technologie om veilig te kunnen naderen en landen.