Werken op hoogte in de omgeving van de luchthaven
In de directe omgeving van de luchthaven gelden speciale regels voor werkzaamheden die boven het maaiveld uitsteken, zoals het plaatsen van bouwkranen, hijswerkzaamheden of het bouwen van hoge gebouwen of constructies.
Met behulp van de website Luchtvaartbeperkingenkaart kun je zelf een eerste controle uitvoeren of de locatie mogelijk in een beïnvloedingsvlak ligt. Dit is nodig omdat objecten in de buurt van de luchthaven invloed kunnen hebben op het vliegverkeer en de systemen die vliegtuigen veilig laten landen en opstijgen.
Daarom worden plannen getoetst aan vaste veiligheidszones en technische richtlijnen. Hierbij letten we onder andere op:
- Hoogtebeperkingen: er gelden maximale hoogtes voor objecten in de buurt van de luchthaven.
- Invloed op systemen: er wordt gecontroleerd of een object geen storingen veroorzaakt in belangrijke communicatie- en navigatiesystemen. (CNS-toetsing)
- Zichtlijnen vanuit verkeerstoren, Airport Operations en Fire & Rescue
Deze regels zijn er om ervoor te zorgen dat alle vluchten veilig en zonder onderbrekingen kunnen plaatsvinden.
Ga je in de buurt van de luchthaven op hoogte werken? Meld dit dan altijd ruim vooraf aan MAA en vraag een toetsing aan. Zo weet je zeker dat je werkzaamheden passen binnen de regels en voorkom je vertraging of extra kosten.
Voor het bouwen van infrastructuur doe je een aanvraag bij de lokale overheid via het omgevingsloket. Hier wordt onder andere getoetst of de infrastructuur onder de OLS (Obstacle Limitation Surfaces) van de luchthaven blijft.
Het is verboden een object op te richten of te plaatsen als dit in strijd is met de maximale hoogte die in ons luchthavenbesluit staat (‘Omzettingsregeling MAA’). De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verleent namens de minister van Infrastructuur en Waterstaat ontheffingen hiervoor (Wet Luchtvaart, artikel 8.12, 2e lid).
Als je een bouwkraan of ander soort verticaal transport wil gaan gebruiken in de nabijheid van de luchthaven neem je contact op met Maastricht Aachen Airport via airportauthority@maa.nl. Gebruik hiervoor het obstakel aanvraagformulier.
Bij elke aanvraag voert MAA een quickscan uit. Aan de hand van deze quickscan bepaalt MAA welke van de onderstaande beoordelingsprocedures je moet volgen:
- Beoordeling door MAA
- Beoordeling door Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT)
- CNS-toetsing LVNL
Quickscan:
De quickscan neemt normaal gesproken 1 dag in beslag.
Beoordeling door MAA:
De beoordeling door MAA duurt normaal gesproken 2 dagen. De luchthaven voert dan een inhoudelijke beoordeling uit en informeert intern en extern de relevante partijen over de werkzaamheden. Indien nodig publiceren we een NOTAM (een bericht met actuele, essentiële informatie voor piloten en luchtverkeer over tijdelijke wijzigingen of gevaren in het luchtruim die nog niet op standaard vliegkaarten staan).
Beoordeling door ILT:
Na de quickscan bespreekt MAA de aanvraag met ILT en dient deze hier in.
De beslistermijn van ILT is 6 weken vanaf indienen van de complete aanvraag bij ILT.
CNS-toetsing
Bij de ‘CNS-toetsing’ toetst LVNL of de voorgenomen activiteiten en/of bouwwerkzaamheden (negatief) van invloed kunnen zijn op de navigatiefaciliteiten en -diensten. Deze toetsing begint met een adviesaanvraag van Maastricht Aachen Airport aan LVNL en eindigt met een positief of negatief advies van LVNL aan Maastricht Aachen Airport. De doorlooptijd van dit proces is minimaal 3 weken. Afhankelijk van de aard en omvang van de adviesaanvraag is de doorlooptijd langer. Afhankelijk van de aanvraag is het mogelijk dat voor dezelfde aanvraag een beoordeling nodig is door MAA, LVNL en/of ILT.