Skip to main content

Maastricht Aachen Airport tijdelijk gesloten

Maastricht Aachen Airport is gesloten van 8 mei t/m 30 juni 2023. In deze periode voeren we renovatiewerkzaamheden uit aan onze start- en landingsbaan. Klik hier voor meer informatie.

Maastricht Aachen Airport temporarily closed

Maastricht Aachen Airport will be closed from May 8 to June 30, 2023. During this period, we will be renovating our runway. Click here for more information.

Maastricht Aachen Airport vörubergehend geschlossen

Maastricht Aachen Airport bleibt vom 8. Mai bis 30. Juni 2023 geschlossen. In diesem Zeitraum führen wir Renovierungsarbeiten an unserer Runway durch. Klicken Sie hier für weitere Informationen.

L’aéroport de Maastricht Aachen temporairement fermé

L'aéroport de Maastricht Aix-la-Chapelle sera fermé du 8 mai au 30 juin 2023. Pendant cette période, nous effectuerons des travaux de rénovation sur notre piste. Cliquez ici pour plus d'informations

Maastricht Aachen Airport start samenwerking met FlowerWatch

By 25 juli 2025Nieuws

De Nederlandse vrachtluchthaven Maastricht Aachen Airport (MAA) gaat samenwerken met het expertisecentrum voor kwaliteitsborging in bloemen FlowerWatch. Deze samenwerking maakt het mogelijk de temperatuurblootstelling van goederen te monitoren. Hiermee werkt de luchthaven mee aan een sectorbrede standaardisering voor de bloemenbranche met als doel de kwaliteit van de producten te behouden tijdens het transport.

Maastricht Airport, 25 juli 2025 – Maastricht Aachen Airport maakt voortaan gebruik van de monitoringstools en dataloggers van expertisecentrum voor kwaliteitsborging in bloemen FlowerWatch. De dataloggers van FlowerWatch maken het mogelijk om de temperatuur van de goederen te monitoren en de data te analyseren en waar nodig verbeteringen aan te brengen in de transportketen.

Bloemenkwekers streven naar een gegarandeerde houdbaarheid en minimale verspilling. Door de temperatuur tijdens het gehele transport, van de kwekerij in Afrika tot aan de eindconsument in Europa, te monitoren wordt inzichtelijk waar temperatuurschommelingen optreden. Temperatuurschommelingen kunnen de kwaliteit en houdbaarheid van de bloemen verminderen. De verzamelde data biedt de luchthaven waardevolle inzichten in waar procesverbeteringen mogelijk zijn, met als doel de houdbaarheid te optimaliseren en verspilling verder te beperken.

Dean Boljuncic, Head of Commercial Development, Maastricht Aachen Airport: ‘Maastricht Aachen Airport biedt klanten een snelle en optimale afhandeling van hun goederen. Bij bloemen is het cruciaal dat de temperatuurschommelingen tot een minimum beperkt blijven. Temperatuurschommelingen tijdens het transport zorgen voor een waste van 20% van de vracht én een kortere levensduur van de bloemen. Het inzichtelijk maken van de temperatuurschommelingen én de oorzaken, levert dus direct minder verlies / meer winst op voor de klant. En natuurlijk bloemen die zich langer houden bij de eindconsument in de vaas.’

Het optimaliseren van de afhandelingsprocessen is onderdeel van de cargostrategie van Maastricht Aachen Airport. ‘Maastricht Aachen Airport is de tweede vrachtluchthaven van Nederland. En de enige met beschikbare (gebruiks)ruimte voor nieuwe routes of nieuwe luchtvaartmaatschappijen. Om deze luchtvaartmaatschappijen aan te trekken of te verleiden uit te breiden, moet ons product van hoge kwaliteit zijn. Zodat we nu en in de toekomst kunnen concurreren met andere vrachtluchthavens over de grens’ aldus Boljuncic.

Vanwege de ligging van MAA direct naast de snelweg en minimale wachttijden worden goederen zoals groenten, fruit en bloemen binnen twee uur na landing op de luchthaven per vrachtwagen vervoerd. ‘Daarmee is de tijd dat vracht aan afwijkende temperaturen wordt blootgesteld tot het minimum beperkt. De monitoring maakt straks inzichtelijk of en waar nog verdere verbeteringen mogelijk zijn’.

MAA kent geen slotbeperkingen en de luchthaven wil zijn goed verbonden locatie benutten om dit jaar een gestage groei van het vrachtvolume te handhaven. De samenwerking met FlowerWatch versterkt de aantrekkingskracht van de vrachtluchthaven, om zo de groei mogelijk te maken.