Skip to main content

Maastricht Aachen Airport tijdelijk gesloten

Maastricht Aachen Airport is gesloten van 8 mei t/m 30 juni 2023. In deze periode voeren we renovatiewerkzaamheden uit aan onze start- en landingsbaan. Klik hier voor meer informatie.

Maastricht Aachen Airport temporarily closed

Maastricht Aachen Airport will be closed from May 8 to June 30, 2023. During this period, we will be renovating our runway. Click here for more information.

Maastricht Aachen Airport vörubergehend geschlossen

Maastricht Aachen Airport bleibt vom 8. Mai bis 30. Juni 2023 geschlossen. In diesem Zeitraum führen wir Renovierungsarbeiten an unserer Runway durch. Klicken Sie hier für weitere Informationen.

L’aéroport de Maastricht Aachen temporairement fermé

L'aéroport de Maastricht Aix-la-Chapelle sera fermé du 8 mai au 30 juin 2023. Pendant cette période, nous effectuerons des travaux de rénovation sur notre piste. Cliquez ici pour plus d'informations

Vrachtactiviteiten Maastricht Aachen Airport in de lift

By 28 augustus 2025Nieuws

Maastricht Airport, 28 augustus 2025 – Maastricht Aachen Airport (MAA) versterkt haar positie als tweede vrachtluchthaven van Nederland. De luchtvaartmaatschappijen Turkish Cargo en My Freighter verrijken het routenetwerk van Maastricht Aachen Airport met in totaal drie extra wekelijkse vrachtvluchten. Daarmee ziet de luchthaven het (lucht)vrachtvolume verder toenemen.

Turkish Cargo tekende afgelopen juni al een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met MAA. Vanaf september voegt de Turkse luchtvaartmaatschappij een extra wekelijkse vlucht toe aan haar bestaande schema. My Freighter, een nieuwe luchtvaartmaatschappij op de luchthaven, startte eind augustus met twee vaste wekelijkse verbindingen.

Vrachtvolumes
Tot en met juli laten de vrachtvolumes een stijging zien van 15% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging werd o.a. veroorzaakt door een serie chartervluchten van Atlas Air, de komst van Ethiopian Cargo en de terugkeer van Turkish Cargo na enkele maanden afwezigheid.

Als gevolg van de komst van My Freighter en de uitbreiding van Turkish Cargo lijkt deze stijging voor de rest van het jaar door te zetten.

Dean Boljuncic, Head of Commercial Development:
‘Wij zijn trots op ons team dat deze groei mogelijk maakt. Met ons one-stop-shopmodel, ruime capaciteit en maatwerkvoorzieningen bieden we flexibiliteit en hoogwaardige service. Ons team laat keer op keer zien dat we grote waarde toevoegen voor onze klanten door onze snelle en flexibele afhandeling.

Onze snelheid wordt verder versterkt door onze AEO-certificering die een snelle en veilige douaneafhandeling garandeert. Daarnaast vergroten we met FlowerWatch de kwaliteit en houdbaarheid van bederfelijke goederen door realtime temperatuurbewaking. Dit is een belangrijke stap voor de bloementeelt- en agro-industrie.’

Turkish Cargo
Turkish Cargo voegt vanaf september een extra wekelijkse vlucht toe aan de bestaande twee. De vluchten verbinden Quito, Bogota, Miami en Istanbul. Turkish Cargo vervoert onder andere bloemen en groenten met een Boeing 777.
My Freighter

De Oezbeekse luchtvaartmaatschappij vliegt twee keer per week met een Boeing 767-300 full freighter. Aan boord bevinden zich e-commerce goederen, automotive producten, general cargo en bloemen. De nieuwe route verbindt Shanghai, Tasjkent, Almaty en Maastricht.

Ethiopian Airlines
Ethiopian Airlines verbond zich begin deze zomer aan MAA met het tekenen van een nieuw contract.

Ethiopian Airlines vliegt twee keer per week met een Boeing 777, zowel perishables als general cargo. De luchtvaartmaatschappij verbindt Hongkong, Addis Abeba en Maastricht.

Over Maastricht Aachen Airport
Maastricht Aachen Airport is de tweede grootste vrachtluchthaven van Nederland. Opgericht in 1945, is de luchthaven in de provincie Limburg een belangrijk importstation voor bloemen en de afhandeling van gevaarlijke goederen.

MST verwelkomt daarnaast dagelijks passagiers en fungeert als Europese basis voor Emirates, Royal Jordanian en Turkish Airlines.

De luchthaven kent geen slotbeperkingen en beschikt over volledige Fifth Freedom-rechten. Het is IATA CEIV-Pharma en AEO gecertificeerd, en heeft eigen onderhouds-, reparatie- en overhaulfaciliteiten.

Voor MST ligt verdere groei en uitbreiding in het verschiet, aangezien de Royal Schiphol Group de luchthaven onlangs heeft geïntegreerd in haar vrachtstrategie als de zevende start- en landingsbaan van Schiphol.