Jubileum

75 jaar Maastricht Aachen Airport

2020. 75 jaar geleden vertrokken de eerste toestellen van Yankee-44. Het 44e vliegveld dat de geallieerden aanlegden ter ondersteuning van hun opmars in Europa. Het eerste jaar van de luchthaven kende al drie belangrijke momenten:

  • 22 maart 1945 was het vliegveld operationeel
  • 1 augustus 1945 werd Yankee-44 een burgerluchthaven
  • 26 september 1945 officiële opening van de burgerluchthaven

Dit 75-jarig jubileum verdient het om gevierd te worden. Onze luchthaven verdient het om dit te vieren. Want in die 75 jaar hebben we hoge pieken en diepe dalen gekend. Lees er hier meer over. Maar we kijken nu vol vertrouwen uit naar de toekomst. Met in het achterhoofd ons verleden. Dat we graag met iedereen delen. Hier op deze jubileumpagina’s of in het papieren magazine. Dit kun je via dit formulier aanvragen.

Luchthaven in balans met de regio

Tijdens de coronacrisis werd het voor gedeputeerde Joost van den Akker en directeur Jos Roeven nog eens duidelijk hoe belangrijk het is om in de eigen regio een goede luchthaven te hebben. Met een herinnering aan de reden waarom 75 jaar geleden dit vliegveld werd aangelegd.

Menige vrachtvlucht van en naar Maastricht Aachen Airport had het afgelopen voorjaar te maken met de bestrijding van corona. Apparatuur voor de intensive care op de Antillen, medische hulpgoederen voor Artsen zonder Grenzen in Afrika. En als inkomend verkeer onderdelen van medische apparatuur voor binnenlands gebruik. Het was in de periode dat de grenzen dicht gingen, dat elk land zorgde voor de eigen behoeften zoals mondkapjes. En waarbij elke luchthaven, ook in de eigen Euregio, zich richtte op de nationale voorzieningen en behoeften, niet op die van de buurlanden.

‘We hebben net de herdenkingen achter de rug van 75 jaar bevrijding’, vertelt Van den Akker. ‘Toen kwam onder meer het besef weer dat dit vliegveld door het Amerikaanse leger is aangelegd voor de vrijheid. Het hebben van een eigen vliegveld voor het vervoer van passagiers en goederen kan cruciaal zijn. ‘ Lees verder.

In gesprek
met de buren

Van Paus tot President

Het hebben van een vliegveld in de buurt is een voordeel als het gaat om evenementen met belangrijke gasten uit het buitenland, zoals Pinkpop. Verschillende grote namen uit de popgeschiedenis zijn in de voorbije jaren met hun eigen vliegtuigen in ‘Beek’ geland, zoals de Rolling Stones, Paul McCartney, Bruce Springsteen en vele anderen.
Ook musici als Eros Ramazotti, Peter Tosh, Julio Iglesias en Tina Turner hebben gebruik gemaakt van ‘de Limburgse luchthaven’. Een VIP is zeker ook de Britse miljardair Richard Branson die met zijn maatschappij Virgin Atlantic in de jaren tachtig een lijndienst opent op Londen. Lees verder.

Getrouwd met het vliegveld

Op Maastricht Aachen Airport werken Robert Jense en Glynis Hoff. Gelukkig getrouwd én collega’s. De een werkt er al vanaf 1987, de ander zelfs vanaf 1984.

De Zuid-Limburgse luchthaven is overzichtelijk, dus de medewerkers komen elkaar regelmatig tegen. Glynis Hoff is voor veel passagiers een vertrouwd gezicht bij het inchecken. Zij werkt al heel veel jaren op de afdeling passage, een ander woord voor passagiersafhandeling.
‘In de beginjaren vroeg je nog aan de passagiers of ze een rokers- of niet-rokersstoel wilden. Dat kun je je nu niet meer voorstellen.’

Haar man Robert Jense is manager Airport Authority, wat vroeger de Havendienst was. Hij kwam via de technische dienst binnen nadat hij eerst autotechniek gestudeerd had. ‘Maar de belangstelling voor vliegen zat er al vroeg in. Vader was hier jarenlang directeur. Dan krijg je het wel met de paplepel ingegoten. Trouwens, onze zoon Jimme volgt nu een opleiding tot verkeersvlieger, dus het zit er echt wel in.’ Lees verder.

Vliegtuigen als hobby

Voor veel mensen blijft het (laag) overkomen van een groot vliegtuig nog altijd een bijzondere ervaring. Hoe kan zo’n ijzeren
gevaarte in de lucht hangen, vraagt menigeen zich dan af. Maar er is een kleine groep die veel verder gaat en zo veel mogelijk erbij wil zijn als er toestellen landen. Maastricht Aachen Airport heeft een tamelijke vaste club van spotters.

Arjen Sleeuwenhoek kijkt even op z’n mobieltje. Via een van de voor spotters populaire apps zoals Flightradar kan hij precies zien wanneer er weer ‘een grote jongen’ in aantocht is. In dit geval een Boeing 777 van Ethiopian. ‘Die hangt nu boven Düsseldorf’, vertelt hij. Lees verder.

Limburgse reisbranche

In 75 jaar tijd is er veel veranderd. Niet alleen op Maastricht Aachen Airport, maar ook bij de reisbureaus. Andere bestemmingen, andere wensen en ander soort vakanties. All inclusive? Daar hadden ze 25 jaar geleden nog nooit van gehoord. In gesprek met Math Schoenmaeckers (oprichter Reisburo Schoenmaeckers) en Joyce Fonteijn (Kupers Reisbureau).

Vijftig jaar voor het vliegveld gewerkt

De rijksten op aarde zaten bij hem op de achterbank. Wie dat waren? Dat kan hij niet zomaar zeggen. Maar tijdens zijn laatste rit was hij de chauffeur van de koningin van Zweden. De inmiddels gepensioneerde John Banens (75) loopt er nog altijd netjes gekleed bij. ‘Dat moest vroeger ook en oh wee als je geen stropdas om had. Dan moest je die thuis snel gaan halen.’

John had samen met zijn broer een taxibedrijf en werkte zo’n vijftig jaar lang voor Maastricht

Aachen Airport. Per toeval. ‘Op kerstavond kwam een vliegtuig nog laat binnen. In heel Maastricht was geen taxi meer te krijgen. Uiteindelijk werd ik gebeld en ben ik in de auto gesprongen, samen met de inmiddels overleden Giel Kicken, die de leiding had op de luchthaven.

Om twaalf uur ‘s nachts hebben we de crewleden nog naar een hotel in Born gebracht. MAA was toen zo blij dat we mochten blijven rijden voor de luchthaven’, zegt John trots. Mensen van diverse pluimage moest John rondrijden, maar die behandelde hij allemaal hetzelfde. Vriendelijkheid was prioriteit nummer één en die kreeg hij ook terug. ‘Een rijke Amerikaan kwam elk jaar naar de TEFAF. Ik ontwikkelde een goede band met hem. Toen hij een keer de centrale belde en mijn verkouden

moeder aan de telefoon kreeg, schreef hij mij later in Amerika een brief en informeerde ook naar mijn moeder’, zegt John terwijl hij de brief laat zien.

Door zijn contact met de passagiers heeft John ook wat luxe vliegtuigen van binnen mogen bewonderen. ‘Dan zie je gouden deurklinken en kroonluchters aan het plafond. Dat is  onvoorstelbaar.’

Niet alleen de rijksten der aarde zaten in zijn auto. John had ook de belangrijke taak om organen te vervoeren. ‘Een vliegtuig met een hart aan boord moest uitwijken van Brussel naar Maastricht  Aachen Airport. Ik werd gebeld en moest meteen komen. Dan zit je wel met zwetende handen achter het stuur. Het gaat immers om mensenlevens. Even voor ik de grens overging, kreeg ik bericht over de portofoon dat ik niet moest schrikken. Er stond namelijk politiebegeleiding op mij te wachten

om me zo snel mogelijk naar het universitaire ziekenhuis Saint-Luc in Brussel te brengen. Die laatste paar meters in de stad waren het heftigste.’ John herinnert zich vooral de spanning bij de stoplichten. ‘Als iemand de signalen van de politie had genegeerd en door was gereden, dan was het goed fout gegaan.’ John kijkt met veel plezier terug op zijn werk. ‘Als er nood is, spring ik meteen weer in de auto. Net zoals die eerste keer.’

Voor piloten én passagiers

Een vast begrip op de luchthaven was vele jaren Travel Inn, de plek waar passagiers iets kunnen eten en drinken. Recent omgedoopt tot Grand Café Maastricht Airport. De naam Travel Inn blijft verbonden aan het cateringbedrijf dat werkt voor piloten en crew van vliegtuigen. Nu Ludie Jeukens het bedrijf recent verkocht heeft, kan hij meer tijd spenderen aan zijn grote hobby om uit eten te gaan, liefst op culinaire adressen. Toen hij ondernemer was, deed hij dat ook wel, maar moest hij toch op de meest onmogelijke tijden klaar staan, met name voor crews. Lees verder.

Teamspirit

De kracht van MAA

De medewerkers op Maastricht Aachen Airport hebben door de jaren heen al veel meegemaakt.
Vooral wat de toekomst van hun bedrijf betreft, is er vaak onzekerheid geweest. Ging de uitbreiding met de Oostwestbaan nou wel of niet door, de strategie van de overheid, de complexe verhouding met een aantal omwonenden, de economische crisis.

Martin Wolffs

Martin Wolffs werkt sinds 1986 bij Maastricht Aachen Airport. ‘Die ups en downs waren niet gemakkelijk. Maar we hebben altijd volgehouden en langzamerhand begint het optimisme
de boventoon te voeren.’ Lees verder.

Sjors Webers

Als manager security is Sjors Webers verantwoordelijk voor de beveiliging. Voor Sjors is transport het boeiendste dat er bestaat. ‘De hele wereld heeft logistiek nodig. Het is heel belangrijk werk.’ Dat merkte hij ook tijdens de coronacrisis.  Lees verder.

Bart van der Meer

Bart van der Meer, ‘Onscene Commander’ bij de luchthavenbrandweer heeft vertrouwen in de toekomst van MAA. ‘Zeker de laatste tijd zie je echt vooruitgang, zelfs in corona-tijd.’ Het mooie aan MAA vindt hij dat het een relatief klein bedrijf is met een vriendelijk karakter.  Lees verder.