‘2024 was geen makkelijk jaar voor MAA. Nu richten we ons op een structureel herstel en een ontwikkeling naar een duurzame, omgevingsbewuste en toekomstbestendige luchthaven in de komende jaren.’
De jaarcijfers van Holding Businesspark Luchthaven Maastricht (HBLM) over 2024 bevestigen het eerder geschetste beeld over dat jaar: voor de holding van Maastricht Aachen Airport Beheer en Infra (MAABI) BV en Maastricht Aachen Airport (MAA) was 2024 operationeel en financieel geen eenvoudig jaar. De holding waar de luchthaven onder valt, sloot af met een verlies van € 11,5 miljoen (in 2023 bedroeg dit verlies € 6,8 miljoen). Het vrachtvolume van MAA daalde naar 29.448 ton gevlogen vracht (in 2023 was dit 32.275), de wegvracht bedroeg 69.451 ton (in 2023 was dit 31.056 ton) en er werden 230.932 passagiers vervoerd (in 2023 228.660).
CEO Joost Meijs:
‘We zijn als vanzelfsprekend niet tevreden met het behaalde resultaat. 2024 kende een stevig verlies, net als in 2023. 2025 gebruiken we om de organisatie te verstevigen en klaar te maken voor een gezonde ontwikkeling in de jaren daarna. We investeren in het wegwerken van achterstallig onderhoud, in onze IT & digitale veiligheid en in planvorming om de kwaliteit van de afhandeling te verbeteren. We verwelkomen op sleutelposities, waaronder op de commerciële afdeling, nieuwe collega’s. Samen met Royal Schiphol Group werken we aan een gezamenlijke cargo strategie. 2025 gebruiken we ook om verlieslatende activiteiten te verbeteren, en mocht dat niet mogelijk zijn, af te bouwen, zodat dit resulteert in een gezonde(re) bedrijfsvoering. De investeringen en kosten die hiermee gepaard gaan zullen een drukkend effect hebben op het resultaat van 2025. Dat betekent wederom naar verwachting een negatief financieel resultaat. Vanaf 2026 verwachten we de eerste vruchten te plukken en het financieel verlies te verkleinen, zodat we op weg gaan naar het doel om in 2027 een break-even bedrijfsresultaat te kunnen presenteren. Gezien de historie van de luchthaven, is dit geen gemakkelijke opgave maar het team van MAA is er volledig op gericht om de luchthaven in een positie te brengen om succesvol te kunnen zijn en nieuwe luchtvaartmaatschappijen te verwelkomen. We focussen in 2025 en de komende jaren vooral op de luchtvrachtactiviteiten met daarnaast een significant aantal passagiers en general aviation.’
Geen verrassingen, maar wel urgentie
Het jaarverslag ligt in lijn met de door de Provincie Limburg in de eerste voortgangsrapportage ‘Transitie MAA’ peildatum 1 januari 2025 gepubliceerde volumes. Hoewel de vrachtvolumes aanzienlijk groeiden ten opzichte van 2023 (van 63.331 naar 101.970 ton), betrof dit met name wegvracht. Dat rendeert minder en behoort feitelijk niet tot de core business van de luchthaven. Passagiers lieten een minimale toename zien ten opzichte van 2023 (van 228.660 naar 230.932), het jaar waarin de luchthaven 8 weken gesloten was voor vliegverkeer vanwege de baanrenovatie.
Mijlpalen
2024 en 2025 kennen ook diverse positieve ontwikkelingen.
Turkish Airlines keerde begin 2025 terug op Maastricht Aachen Airport na een aantal maanden van afwezigheid, de cargo divisie van Emirates schaalde het aantal wekelijkse frequenties op van 2 naar 3 keer per week, en ook Ethiopian Airways is tegenwoordig een frequente bezoeker van de luchthaven. Royal Jordanian heeft haar 35-jarige aanwezigheid op de luchthaven gevierd. Onlangs werd bekend dat Maastricht Aachen Airport nauw gaat samenwerken ECS Livestock, marktleider in Nederland op het gebied van paardentransport. Met deze samenwerking wordt de luchthaven de ‘voorkeursluchthaven’ in Nederland voor internationaal paardentransport via de lucht.
Maastricht Aachen Airport ontving vorige week ACI EUROPE 2025 Best Airport Award in de categorie eco-innovation voor Electrifly, een zeer innovatief en 100% elektrische deur-tot-deur internationale reiservaring. ACI: ‘De jury was onder de indruk van de zeer ambitieuze en innovatieve aspecten van het project, waarmee in samenwerking met een breed scala aan belanghebbenden de weg wordt uitgestippeld voor het emissievrije luchtvervoer van de toekomst’. De award is een erkenning voor de inspanningen van Maastricht Aachen Airport om partijen met elkaar te verbinden om zo de ontwikkelingen op het gebied van eAviation te stimuleren. De luchthaven constateert tegelijkertijd dat de ontwikkelingen minder snel gaan dan eerder verwacht.
Operationeel en infrastructureel boekt de luchthaven vooruitgang met de nieuwe parkeerplaats P2, de renovatie van Cargo Terminal North, de renovatie van dienstweg Noord, het voetpad tussen P2 en de terminal en er werd gewerkt aan de verduurzaming van de passagiersterminal en de vertrekhal.
Onder leiding van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat participeert de luchthaven in het traject voor een nieuw luchthavenbesluit, waarin het belangrijke ruimere baangebruik van 2.750 meter wordt vastgelegd. Helaas verloopt dit proces trager dan gehoopt en zal dit naar verwachting niet in 2025 worden afgerond.
De luchthaven zet belangrijke stappen richting een duurzame toekomst. In maart 2024 behaalde de luchthaven Level 3: Optimalisation vanuit het Airport Carbon Accreditation (ACA) programma. Er wordt geïnvesteerd in de uitbreiding van onze energie-infrastructuur om elektrisch vliegverkeer te faciliteren en de luchthaven heeft als doel in 2030 met haar grondoperatie volledig net zero te opereren. Elektrificatie van grondmaterieel krijgt daarom de komende jaren prioriteit. De luchthaven staat in nauw contact met de omgeving via de Commissie Regionaal Overleg (CRO), het Omgevingsfonds MAA en door directe communicatie met omwonenden. De meest lawaaiige toestellen, zoals de 747-200, worden per 1 april 2024 niet langer toegestaan.
Luchtvracht als kern van het verdienmodel
In de eerste vijf maanden van 2025 is sprake van een positieve ontwikkeling in de gevlogen vracht, de kernactiviteit van het bedrijf. Tot en met mei 2025 werd circa 14.992 ton gevlogen vracht verwerkt, en MAA verwacht voor heel 2025 uit te komen op een kleine 40.000 ton.
MAA positioneert zich binnen de Schiphol Group als de spreekwoordelijke ”7de start- en landingsbaan” voor vracht en heeft een prominente plek gekregen in de onlangs aangekondigde nieuwe cargo strategie van Schiphol. Deze positionering vormt de basis voor MAA als aantrekkelijk alternatief voor luchtvrachtmaatschappijen die hun groeiambities op Schiphol niet kunnen verwezenlijken.
Verlieslatende activiteiten worden aangepakt
MAA onderneemt momenteel actie op activiteiten die structureel verliesgevend zijn. Deze worden ofwel winstgevend gemaakt, of afgebouwd. Dit betreft onder meer niet rendabele passagiersvluchten en wegvracht activiteiten.
Financiering
MAA beschikt binnen de bestaande financieringsafspraken over voldoende liquiditeitsruimte om de operationele tekorten op de korte termijn te overbruggen. Dit creëert een stabiele basis om te opereren en de noodzakelijke verbeteringen uit te voeren.
Transparantie en vertrouwen
De Directie, RvC en aandeelhouders van MAA onderstrepen het vertrouwen in de ingezette koers. Transparantie richting de aandeelhouders en de omgeving blijft daarbij leidend. Voor meer informatie wordt daarom verwezen naar het volledige Jaarverslag 2024 van N.V. HBML