Skip to main content

Maastricht Aachen Airport tijdelijk gesloten

Maastricht Aachen Airport is gesloten van 8 mei t/m 30 juni 2023. In deze periode voeren we renovatiewerkzaamheden uit aan onze start- en landingsbaan. Klik hier voor meer informatie.

Maastricht Aachen Airport temporarily closed

Maastricht Aachen Airport will be closed from May 8 to June 30, 2023. During this period, we will be renovating our runway. Click here for more information.

Maastricht Aachen Airport vörubergehend geschlossen

Maastricht Aachen Airport bleibt vom 8. Mai bis 30. Juni 2023 geschlossen. In diesem Zeitraum führen wir Renovierungsarbeiten an unserer Runway durch. Klicken Sie hier für weitere Informationen.

L’aéroport de Maastricht Aachen temporairement fermé

L'aéroport de Maastricht Aix-la-Chapelle sera fermé du 8 mai au 30 juin 2023. Pendant cette période, nous effectuerons des travaux de rénovation sur notre piste. Cliquez ici pour plus d'informations

2023 uitdagend jaar voor Maastricht Aachen Airport

By 2 februari 2024februari 13th, 2024Nieuws

Aantallen 2023 ten opzichte van 2022

In 2023 maakten 223.152 passagiers gebruik van Maastricht Aachen Airport. Dat is een daling van 16% ten opzichte van 2022. De gevlogen vracht liet met 32.275 ton in 2023 een daling zien van 70% ten opzichte van 2022. Tegelijkertijd handelde de luchthaven in 2023 31.056 ton aan getruckte vracht af. Dit is een stijging van 270% ten opzichte van 2022 van de zogenoemde ‘tweede linie’ vrachtactiviteiten waarbij de vracht ergens anders gevlogen wordt en Maastricht Aachen Airport de herpakking, sortering en de (douane) afhandeling doet.

In totaal (gevlogen en getruckte vracht) verwerkte de luchthaven 63.331 ton vracht: een daling van 47% ten opzichte van 2022.

Baan renovatie en luchtvrachtmalaise grootste boosdoeners

De daling van het aantal passagiers en de vrachtvolumes op de luchthaven is grotendeels te verklaren door de renovatie van de landingsbaan in mei en juni van 2023. De impact van de sluiting van de baan was groter dan vooraf gedacht. De passagiersluchtvaartmaatschappijen maakten al weken voor sluiting minder gebruik van de luchthaven. Corendon startte het seizoen pas na de heropening in plaats van de gebruikelijk start in april. Ook de activiteiten van de vrachtmaatschappijen waren voorafgaand aan en na afloop van de sluiting van de baan minder dan ingeschat.

Een tweede reden voor de daling in luchtvracht is de wereldwijde malaise in de luchtvrachtmarkt: op elke luchthaven stonden de volumes en de prijzen onder druk. Een regionale en relatief kleine vrachtluchthaven als MAA heeft meer last van een marktdip dan een hub luchthaven waar de import- en exportvracht beter gecombineerd kan worden.

Lichtpuntje

De stijging van getruckte vracht (de tweede linie activiteiten) is een lichtpuntje voor MAA: marktpartijen weten de luchthaven ook in een mindere markt goed te vinden, ze waarderen de kwaliteit en MAA ziet kansen om de getruckte vracht om te zetten naar gevlogen vracht.

Verwachting 2024

De tweede helft van 2023 laat een voorzichtig herstel zien van de passagiersaantallen en de vrachtvolumes. We verwachten dat de positieve lijn van dit herstel doorzet in 2024. De focus op de politieke besluitvorming en de herstructuring van de organisatie en aandeelhouders heeft plaatsgemaakt voor een focus op de ontwikkeling van de organisatie en commerciële activiteiten. Zo is per 1 november 2023 een commerciële afdeling ingericht met als doel het realiseren van de commerciële doelen uit het businessplan. Zo vinden er gesprekken plaats met verschillende luchtvaartmaatschappijen voor het seizoen 2024 – 2025 en verder.