Skip to main content

Maastricht Aachen Airport tijdelijk gesloten

Maastricht Aachen Airport is gesloten van 8 mei t/m 30 juni 2023. In deze periode voeren we renovatiewerkzaamheden uit aan onze start- en landingsbaan. Klik hier voor meer informatie.

Maastricht Aachen Airport temporarily closed

Maastricht Aachen Airport will be closed from May 8 to June 30, 2023. During this period, we will be renovating our runway. Click here for more information.

Maastricht Aachen Airport vörubergehend geschlossen

Maastricht Aachen Airport bleibt vom 8. Mai bis 30. Juni 2023 geschlossen. In diesem Zeitraum führen wir Renovierungsarbeiten an unserer Runway durch. Klicken Sie hier für weitere Informationen.

L’aéroport de Maastricht Aachen temporairement fermé

L'aéroport de Maastricht Aix-la-Chapelle sera fermé du 8 mai au 30 juin 2023. Pendant cette période, nous effectuerons des travaux de rénovation sur notre piste. Cliquez ici pour plus d'informations

Voorbereidingen distributie COVID-19 vaccin

By 8 januari 2021Nieuws

Maastricht Aachen Airport staat aan de vooravond van misschien wel de grootste logistieke operatie in de geschiedenis van de luchthaven: de verspreiding van het coronavaccin. Langzaam maar zeker wordt er steeds meer duidelijk over de vaccins, de productielocaties en de eisen waar het transport aan moet voldoen. ‘Dat was twee maanden geleden wel anders’, vertelt Wil Berghmans, compliance manager van Maastricht Aachen Airport. ‘Toch moesten toen de voorbereidingen al starten. Zodat we als luchthaven, branche én als land er klaar voor zijn op het moment dat het vaccin klaar is voor transport. We wisten niet wanneer het zou ver zou zijn, of het import of export zou zijn, onder welke condities het vaccin vervoerd moest worden. We wisten alleen dat we onze zaken op orde moesten hebben, voor als het moment aanbrak.

Brancheorganisatie ACN heeft toen het voortouw genomen en de branche en relevante partijen zoals Douane en Marechaussee bij elkaar geroepen in de werkgroep ‘Vaccines Gateway Netherlands’. Wil: ‘Het eigen belang maakte plaats voor het maatschappelijk belang. Van concurrentie was geen sprake meer. Er was maar een vraag belangrijk: hoe krijgen we het vaccin snel en veilig bij de mensen?’ Gezamenlijk keken we naar de beschikbare middelen en faciliteiten. Waar in Nederland heb je wat tot je beschikking en waar liggen nog mogelijkheden?’

‘Logischerwijs kijk je dan ook naar je eigen mogelijkheden. Onze medewerkers en faciliteiten in onze Cargo terminal East zijn sinds 2018 IATA CEIV Pharma gecertificeerd om medicijnen en vaccins af te handelen. Het warehouse is onder andere uitgerust met aparte loadingdocks en pharmakoelcellen waar temperatuurgevoelige medicijnen en vaccins opgeslagen worden tussen 2 en 8 graden (150 m2) en tussen 15 en 25 graden (700 m2).’
‘We zijn meteen aan de slag gegaan om onze koelcapaciteit voor pharma uit te breiden. Onze Cargo terminal North is aangepast waardoor deze nu voldoet aan de GDP-voorwaarden; de certificering die de pharmabranche zelf hanteert voor transport. Dit betekent dat onze koelfaciliteiten voor vaccins nu is uitgebreid met 2500m2 extra, tot een temperatuur van –25 graden.’

Op Maastricht Aachen Airport is er vanuit het platform directe toegang tot beide warehouses en koelfaciliteiten. En bestaat de mogelijkheid de trucks op het platform te laden en te lossen. Hierdoor kan het vaccin snel op weg zijn naar de vaccinatielocaties.
‘Wij verwachten zelf vooral een rol te spelen bij de distributie van de vaccins die op –25 graden of koelkasttemperatuur bewaard moet worden. Deze eerste fase is slechts het topje van de ijsberg. Straks volgt de massaproductie en verspreiding. Miljoenen Nederlanders worden twee keer ingeënt. Dat is een logistieke operatie die ongekend is.’