Paarden voor ‘vakantie’ naar Limburg

By 2 mei 2018Nieuws

Vandaag landde er een vliegtuig op het Limburgse vliegveld met een bijzondere passagierslijst. 53 paarden zetten voet aan Limburgse bodem na een vlucht van ruim 5 uur vanuit Koeweit. Na een medische controle tijdens het korte verblijf in het dierenhotel van Maastricht Aachen Airport, vervolgden de paarden hun weg naar Stal Peters in Maria Hoop.

Te warm in Koeweit
Martijn Peters: ‘De paarden bezoeken Limburg om vanuit hier in heel Nederland ingezet te worden voor de fokkerij en de springsport. Daarnaast is het in Koeweit in de zomer te warm voor de paarden om bereden te worden. Hier in Nederland blijven ze in beweging en worden ze verder getraind. In juni komen nog meer paarden deze kant op, met enkele eigenaren om hier de paarden te berijden, te trainen en les te volgen.’

Limburg paardensportprovincie
‘Limburg is een belangrijke provincie voor de paardensport. Dit komt onder andere door de goede ligging (de buurlanden België en Duitsland zijn twee belangrijke paardensportlanden), de aanwezige know-how, uitzonderlijke faciliteiten en het ruitertalent. Van over de hele wereld, zoals uit China, Saoedi-Arabië, Turkije en de Verenigde Staten, komt men dan ook naar Limburg voor onze fok- en trainingsprogramma’s en onze faciliteiten,’ vertelt Jan Janssen van Stichting Limburg Paardensport.

Bijzonder transport
Een transport als dit blijft bijzonder maar is zeker niet uniek. In 2017 kwam op Maastricht Aachen Airport vijf keer een paardentransport via de lucht voor. Het invoeren van paarden vraagt wat voorbereiding. Vergunningen om te mogen landen, om de bijbehorende equipment in te voeren en ook de paarden zelf, moeten aan diverse voorwaarden voldoen. Hiervoor ondergaan de paarden diverse bloedtesten.

Reiscomfort
Voor de paarden zelf is de reis niets bijzonders. Ze waren van stal tot stal 15 uur onderweg incl. 6 uur onvoorziene uur vertraging. Tijdens de reis werden de dieren voorzien van water en hooi. ‘Reizen via de lucht is voor paarden prettiger dan over de weg. Je hoeft niet voortdurend te stoppen bij stoplichten, files of rotondes. En turbulentie wordt bij dit soort transporten zoveel mogelijk vermeden.’ Aldus Martijn Peters.