Skip to main content

Maastricht Aachen Airport tijdelijk gesloten

Maastricht Aachen Airport is gesloten van 8 mei t/m 30 juni 2023. In deze periode voeren we renovatiewerkzaamheden uit aan onze start- en landingsbaan. Klik hier voor meer informatie.

Maastricht Aachen Airport temporarily closed

Maastricht Aachen Airport will be closed from May 8 to June 30, 2023. During this period, we will be renovating our runway. Click here for more information.

Maastricht Aachen Airport vörubergehend geschlossen

Maastricht Aachen Airport bleibt vom 8. Mai bis 30. Juni 2023 geschlossen. In diesem Zeitraum führen wir Renovierungsarbeiten an unserer Runway durch. Klicken Sie hier für weitere Informationen.

L’aéroport de Maastricht Aachen temporairement fermé

L'aéroport de Maastricht Aix-la-Chapelle sera fermé du 8 mai au 30 juin 2023. Pendant cette période, nous effectuerons des travaux de rénovation sur notre piste. Cliquez ici pour plus d'informations

Vierde crashtender voor Maastricht Aachen Airport

By 17 maart 2021Nieuws

Het wagenpark van het brandweerkorps van Maastricht Aachen Airport is uitgebreid met crashtender nummer 4. Dit brandweervoertuig is uitgerust met de modernste blustechnieken en vervangt het 30 jaar oude reservevoertuig.

Voor een optimale brandveiligheid heeft Maastricht Aachen Airport haar eigen brandweerkorps. Tijdens onze openingstijden is onze luchthavenbrandweer bij een luchtvaartincident binnen 3 minuten na melding ter plaatse.

Crashtenders

De brandweerwagens zet de brandweer in bij incidenten met vliegtuigen. De crashtenders behoren tot de grootste en snelste categorie brandweervoertuigen. Ze zijn uitgerust met grote hoeveelheden blusmiddelen, brede banden en allerlei technologische hoogstandjes om ook het niet geasfalteerde deel van het luchthaventerrein aan te kunnen.

Categorie 9, crew-only luchthaven

Maastricht Aachen Airport is een categorie 7 luchthaven en voor crew-only categorie 9. De categorie is bepalend voor EASA voor o.a. hoe veel water en schuim we minimaal gereed moeten hebben in het geval van een crash. Bij categorie 9 is dat minimaal 36.400 liter. Dit is gelijk aan 3 crashtenders á 12.500 liter per voertuig. Deze vierde crashtender is nodig om de afhandeling van categorie 9 altijd te kunnen garanderen. Crashtenders zijn door het veelvuldig contact met water gevoelig voor storingen. Daarom worden ze minimaal dagelijks getest en is een reserve geen overbodige luxe.

Crashtender nummer vier is geen nieuwe. Een jaar geleden kregen we de kans deze 4 jaar jonge ‘tweedehands’ aan te schaffen waardoor de investering én de levertijd een fractie was van een nieuwe crashtender. Desondanks heeft de levering even op zich laten wachten.