Coronavirus

Momenteel gaat vliegen vanaf onze luchthaven iets anders dan je misschien gewend bent:

Lees hier alle belangrijke informatie over het Coronavirus en Maastricht Aachen Airport. Klik hier.

Coronavirus

Will you be traveling by plane soon? Then prepare yourself properly. Things are different than you might be used to. Read all important information about the Coronavirus and Maastricht Aachen Airport here. Click here

Coronavirus

Reisen Sie demnächst mit dem Flugzeug? Dann bereiten Sie sich gut vor. Es wird anders sein, als Sie es vielleicht gewohnt sind. Lesen Sie hier alle wichtigen Informationen zum Coronavirus und Maastricht Aachen Airport.

Le Coronavirus

Voler actuellement de notre aéroport est être différentes de ce à quoi vous êtes habitué:

Lisez toutes les informations importantes sur le coronavirus et Maastricht Aachen Airport ici. Cliquer ici.

Vierde crashtender voor Maastricht Aachen Airport

By 17 maart 2021 Nieuws

Het wagenpark van het brandweerkorps van Maastricht Aachen Airport is uitgebreid met crashtender nummer 4. Dit brandweervoertuig is uitgerust met de modernste blustechnieken en vervangt het 30 jaar oude reservevoertuig.

Voor een optimale brandveiligheid heeft Maastricht Aachen Airport haar eigen brandweerkorps. Tijdens onze openingstijden is onze luchthavenbrandweer bij een luchtvaartincident binnen 3 minuten na melding ter plaatse.

Crashtenders

De brandweerwagens zet de brandweer in bij incidenten met vliegtuigen. De crashtenders behoren tot de grootste en snelste categorie brandweervoertuigen. Ze zijn uitgerust met grote hoeveelheden blusmiddelen, brede banden en allerlei technologische hoogstandjes om ook het niet geasfalteerde deel van het luchthaventerrein aan te kunnen.

Categorie 9, crew-only luchthaven

Maastricht Aachen Airport is een categorie 7 luchthaven en voor crew-only categorie 9. De categorie is bepalend voor EASA voor o.a. hoe veel water en schuim we minimaal gereed moeten hebben in het geval van een crash. Bij categorie 9 is dat minimaal 36.400 liter. Dit is gelijk aan 3 crashtenders á 12.500 liter per voertuig. Deze vierde crashtender is nodig om de afhandeling van categorie 9 altijd te kunnen garanderen. Crashtenders zijn door het veelvuldig contact met water gevoelig voor storingen. Daarom worden ze minimaal dagelijks getest en is een reserve geen overbodige luxe.

Crashtender nummer vier is geen nieuwe. Een jaar geleden kregen we de kans deze 4 jaar jonge ‘tweedehands’ aan te schaffen waardoor de investering én de levertijd een fractie was van een nieuwe crashtender. Desondanks heeft de levering even op zich laten wachten.