Skip to main content

Maastricht Aachen Airport tijdelijk gesloten

Maastricht Aachen Airport is gesloten van 8 mei t/m 30 juni 2023. In deze periode voeren we renovatiewerkzaamheden uit aan onze start- en landingsbaan. Klik hier voor meer informatie.

Maastricht Aachen Airport temporarily closed

Maastricht Aachen Airport will be closed from May 8 to June 30, 2023. During this period, we will be renovating our runway. Click here for more information.

Maastricht Aachen Airport vörubergehend geschlossen

Maastricht Aachen Airport bleibt vom 8. Mai bis 30. Juni 2023 geschlossen. In diesem Zeitraum führen wir Renovierungsarbeiten an unserer Runway durch. Klicken Sie hier für weitere Informationen.

L’aéroport de Maastricht Aachen temporairement fermé

L'aéroport de Maastricht Aix-la-Chapelle sera fermé du 8 mai au 30 juin 2023. Pendant cette période, nous effectuerons des travaux de rénovation sur notre piste. Cliquez ici pour plus d'informations

Elektrisch-hybride VoltAero vliegtuig bezoekt Maastricht en andere Power Up Luchthavens

By 24 mei 2022juli 7th, 2022Duurzaamheid, Nieuws

In samenwerking met het Power Up initiatief ontvangt Maastricht Aachen Airport op 13 en 14 juni het elektrisch-hybride vliegtuig VoltAero’s Cassio 1. VoltAero, de Franse producent van het vliegtuig, voert die hele week proefvluchten uit naar verschillende luchthavens in Nederland en Duitsland. Doel is het promoten van duurzame, regionale luchtvaart en het opdoen van kennis over de haalbaarheid, potentie en de afhandeling van elektrische vluchten. VoltAero is het eerste bedrijf dat demonstratievluchten uitvoert binnen het Power Up initiatief waar Maastricht Aachen Airport onderdeel van uitmaakt.

De VoltAero’s Cassio 1 gebruikt de elektrische motoren van het aandrijfsysteem voor volledig elektrische aandrijving tijdens het taxiën, opstijgen, de vlucht en landing. De hybride functie (met een interne verbrandingsmotor) wordt gebruikt om het bereik te vergroten door de batterijen tijdens de vlucht op te laden. Bovendien dient dit als back-up in het geval van een probleem met de elektrische aandrijving. De elektrisch-hybride aandrijflijn heeft sinds 2020 uitgebreide testen in de lucht ondergaan. De Cassio 1 heeft bijna 10.000 kilometer gevlogen tijdens vluchten in heel Europa.

De demonstratievluchten geven inzicht in de operationele kosten, geluidsprestaties, vereisten op het gebied van de grondinfrastructuur en technische ondersteuning voor het toekomstige gebruik van de (hybride) elektrische vliegtuigen. De testresultaten worden gebruikt voor onderzoek naar het uitvoeren van lijndienstvluchten met elektrische vliegtuigen binnen Europa, om regio’s met elkaar te verbinden en een fijnmazig netwerk te creëren.

‘Onze samenwerking is een uitstekende gelegenheid om te laten zien hoe Cassio de CO2-uitstoot aanzienlijk kan verlagen en de geluidsoverlast kan verminderen door gebruik te maken van VoltAero’s elektrisch-hybride aandrijfsysteem’, zegt Jean Botti, VoltAero’s CEO & Chief Technology Officer. “We willen in 2024 de eerste toestellen op de markt brengen. Daarom is deze timing perfect afgestemd op het Nederlandse doel om een pionier te worden in duurzame luchtvaart.”

Jos Roeven, CEO van Maastricht Aachen Airport: ‘Het vliegtuig van VoltAero is het eerste elektrisch-hybride vliegtuig dat onze luchthaven bezoekt. Vorig jaar bezocht de volledig elektrisch Pipistrel onze luchthaven. Dit soort bezoeken en testvluchten volgen elkaar steeds sneller op. Zo kunnen wij ons voorbereiden op de structurele komst van elektrische vliegtuigen. Want het is niet meer de vraag of dat gaat gebeuren, maar meer wanneer. En dan willen wij er klaar voor zijn. Daarom is de samenwerking met de andere luchthavens in het Power Up Project zo belangrijk. Zodat straks alle Nederlandse luchthavens met elkaar verbonden worden op een duurzame manier.’

Power Up is een initiatief van de vier belangrijkste regionale luchthavens in Nederland (Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport, Groningen Airport Eelde en Maastricht Aachen Airport) met de steun van o.a. de Royal Schiphol Group en Koninklijke NLR – Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. Het Power Up initiatief is een open-source platform waarin vliegtuigfabrikanten (OEM’s), luchtvaartmaatschappijen en luchthavens samenwerken om versneld een nieuw, duurzaam en efficiënt mobiliteitsalternatief te ontwikkelen voor een optimale connectiviteit tussen regio’s.

VoltAero is ver gevorderd met de ontwikkeling van de Cassio-vliegtuigen. Het bedrijf gaat toestellen produceren met een capaciteit van vier tot twaalf zitplaatsen. Als eerste wordt de Cassio 330- vier tot vijf zitplaatsen en aangedreven door een 330-kilowatt elektrisch-hybride motor- gecertificeerd. VoltAero’s Cassio 480 met zes zitplaatsen heeft een elektrisch-hybride aandrijfvermogen van 480 kilowatt. De Cassio 600 heeft een capaciteit van tien tot twaalf zitplaatsen met een elektrisch-hybride aandrijfvermogen van 600 kilowatt. VoltAero biedt toestellen die kunnen worden ingezet voor commerciële vluchten, luchttaxi-/charterbedrijven, privé-eigenaren, alsook voor vracht, postbezorging en medische evacuatie toepassingen. De vliegtuigen worden gebouwd in een speciale productiefaciliteit op de luchthaven van Rochefort in de Franse regio Nouvelle-Aquitaine.

Meer informatie over  VoltAero: www.voltaero.aero                                                 

Meer informatie over Power Up: https://www.powerup.aero